Week 5 - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van SinHam Yavuz - WaarBenJij.nu Week 5 - Reisverslag uit Hạ Long, Vietnam van SinHam Yavuz - WaarBenJij.nu

Week 5

Door: Hamide

Blijf op de hoogte en volg SinHam

03 Mei 2015 | Vietnam, Hạ Long

Hoi hoi!

Het is weer tijd voor een nieuw reisverslag. Ik moet zeggen dat de tijd hier voor ons echt voorbij vliegt! In Laos zijn we uiteindelijk maar een week gebleven, 2 dagen op de Mekong rivier en 5 dagen in het plaatsje Luang Prabang. Verder naar het zuiden van Laos zijn we niet meer geweest omdat het zuiden onder de toeristen minder aantrekkelijk is, maar vooral ook vanwege tijdgebrek. De 7 dagen waren voor ons echter genoeg om een beeld te krijgen van het land. De boottocht over de Mekong vonden wij fantastisch, steeds weer waren we onder de indruk van het mooie landschap. In de namiddag van dag 2 kwamen we dan aan in Luang Prabang. Al snel kregen we een indruk van de stad. Mooie sfeervolle straatjes en goede infrastructuur! De stad heeft veel weg van het Franse. Dit heeft hoogstwaarschijnlijk te maken met het Franse koloniale verleden. Ook staan er super veel oude tempels in Luang Prabang die vrijwel geheel onaangetast zijn gebleven. Luang Prabang staat dan ook op de Werelderfgoedlijst van Unesco.

In Luang Prabang hebben we veel activiteiten ondernomen. Zo zijn we op de dag van aankomst al gelijk de "Phousi" heuvel opgegaan. Onderweg naar de top kwamen we enkele (niet bijzondere) tempels en boeddha's tegen, maar eenmaal op de top van de heuvel hadden we vanaf hier een prachtig uitzicht over de stad, de Mekong rivier en de (kleinere) Nam Khan rivier, terwijl de zon achter de omliggende bergen onderging. Terug op de bewoonde wereld hadden we gebarbecued in een restaurantje. Dit was heerlijk gezellig eten! De overige dagen hebben we de stad vooral per fiets verkend. We zijn in de Old Quarter geweest (hartje Luang Prabang) en hebben verschillende tempels bezocht. De "Wat Xieng Thong", ook wel de "tempel van de gouden stad" genoemd, vonden wij zeker een van de mooiere tempels. Een leuke ervaring in Luang Prabang hadden we verder op een Laotiaanse basisschool. Toevallig hadden de schoolkinderen pauze toen wij er kwamen en op het moment dat zij ons zagen, stormden ze op ons af om met ons te spelen. Een andere leuke ervaring met kindjes hebben we gehad in het dorpje Chompet. Toen we een middagdagje de Mekong overstaken om het dorpje te bezoeken, waren we tijdens ons gehele bezoek in gezelschap van dorpskinderen.

Een dag hadden we ons alarm gezet voor de aalmoesceremonie van de monniken in de vroege ochtend. Met een mandje in hun handen lopen de monniken in Luang Prabang elke ochtend rond half 6/6 uur een bepaalde route af waar zij van de lokale bevolking voedsel krijgen aangeboden die hun moet voorzien voor de rest van de dag. Dit ritueel was erg bijzonder om mee te maken, wel jammer van de toeristen die 's morgensvroeg erg luidruchtig waren. Na deze bijzondere ervaring zijn we gelijk door naar de bamboobridge gefietst. Een brug gemaakt van bamboe waar veel toeristen op af komen. In de vroege ochtend hebben we een paar goede pics kunnen nemen :)

Hoogtepunt van Luang Prabang en Laos was voor ons 100% de "Kuang Si" waterfalls. De mooiste watervallen die we ooit hebben gezien! Hiernaartoe zijn we met de scooter gereisd en zijn er de hele dag gebleven. En we hadden nog niet genoeg! De watervallen, die klein beginnen en naarmate je naar boven loopt steeds groter en hoger worden hebben allemaal een meer met prachtige azuurblauwe water. We hebben er heerlijk gezwommen. Deze dag was voor ons onvergetelijk. Het was adembenemend. Het was een paradijs!

Na de Kuang Si waterfalls hadden we het in Laos al wel gezien. Waar we nog aan het twijfelen waren of we nog een paar daagjes extra in Laos moesten blijven en richting het zuiden moesten gaan, was die twijfel na het zien van de prachtige watervallen weg. Mooiers zouden we hier niet meer tegenkomen. Die avond nog gingen we op zoek naar mogelijkheden om in Hanoi (Vietnam) te komen. Dit was een zeer goedkope busreis met een reisduur van 24 uur of een zeer dure vlucht van 1 uur. We kozen de snelste optie. We zitten dus inmiddels in Vietnam en hebben zelfs al een stukje noord Vietnam mogen verkennen.

In Hanoi (dit is de hoofdstad) hebben we in een dag alle highlights bezocht. Dit was de "Hoa Kiem" Lake, de West Lake, de Old Quarter en het Mausoleum van de zeer gerespecteerde communistische leider Ho Chi Minh. Hanoi is een moderne stad, maar chaotisch qua verkeer. Stoplichten worden vrolijk genegeerd.

Na Hanoi hebben we een tweedaagse trekkingstour gedaan in het noordelijke plaatsje Sapa, waar we niet ver verwijderd zaten van China. Sapa staat bekend om zijn natuurschoon en zijn prachtige rijstvelden die tegen 3000 meter hoge bergen aanliggen. In de dorpjes in de bergen leven verschillende etnische minderheden. Zo was onze tourguide "Za" van de "Hmong" bevolking. Bijzonder aan deze tour was dat we de levenswijze van deze bevolkingsgroep van dichtbij konden meemaken. We hadden namelijk een "homestay", we sliepen bij lokale mensen thuis. Omdat we een goede klik hadden met de jongeren van onze groep hebben we het hier extra leuk gehad. Terug in Sapa city, op de dag van vertrek (30 april) was het niet normaal druk in de stad. Er waren vooral veel Vietnamezen aanwezig. De bevrijdingsdag van Vietnam (hereniging van noord en zuid Vietnam) werd gevierd.

Ondertussen zitten we in ons hotel in Halong city. Hier ligt de bekende Halong Bay. Zometeen checken we uit en gaan we 3 dagen lang cruisen in de Halong Bay, ter viering van ons drie jarig jubileum. Woehoee! We hebben er zin in!

Bye!!

• 03 Mei 2015 - 11:27

Seyhan Teyze:

Jongens jongens, wat een avontuur weer!!! dankjewel weer voor de meeslepende verslag...maar een homestay? Je gaat toch niet zomaar bij mensen slapen die je totaal niet kent !!!? En dan zo ver van huis.... yapmayin olum...Allah muafaza...maar kijk toch uit he? Heel veel plezier jongens en neem alles maar in jullie op... Ik kus jullie en dikke knuffels !!

• 04 Mei 2015 - 13:32

Mama:

Hallo schatjes van me,

Fijn om te zien/lezen dat het zo goed gaat met jullie, geniet van alles wat jullie meemaken!
    Wij moeders vinden het alleen niet zo prettig als jullie zonder interkomen komen te zitten.
    Dan is het voor ons minder, afgelopen week had ik het even niet, ik had 3 dagen niets van jullie gehoord.
    Ik werd helemaal gek! Toen ik eindelijk bericht had van jullie, heb ik hier op kantoor traantjes moeten laten..zoo blij was ik!
    Lieverds kijk goed uit, blijf lekker genieten...en als er geen internet is, willen jullie dan AUB even ’n berichtje sturen.......
    Heel veel liefs en kusjes
    mama

• 05 Mei 2015 - 16:21

Esra:

Hi lieverdsss,

Leuk om weer een reisverslag van jullie te mogen lezen!
    Lijkt me erg gaaf om zo een ceremonie mee te mogen maken. Ik zag op je insta dat twee kleine monniken in een oranje gewaad gekleed. Dat hoort er zeker bij.. Hebben jullie ook rijst gedoneerd? Ik heb begrepen dat, dat ook bij het ritueel van hun hoort.

OMG, waterfalls en azuurblauwe meer! Daar wordt ik wel jaloers van heur… Simdi bende orda olmak isterdim.. Bij ons in Arnhem ging het net onweren en keihard regenen, nu schijnt eindelijk het zonnetje.

Blij om te horen dat jullie de snelste route hebben gekozen en met de vliegtuig zijn gegaan. Kim cekecek o’kadar yolu. Dan maar YOLLO, op zulke momenten haha.. Iyi yaptinizz.

P.S. ik mis wel foto’s dit keer in jullie reisverslag! O niye?

Evlilik yil donunuz kutlu olsunnn! Hayat boyunca mutlu ve huzurlu yasayin, yuvanizda sevgi eksik olmasin… ♥ Heel veel plezier vandaag!

Kendinize iyi bakin, optumsss xxx

• 08 Mei 2015 - 22:02

Balkiz En Emre:

Echt leuke foto's gemaakt. Het ziet er allemaal prachtig uit!!